De komende jaren gaat het Koningin Julianaplein (KJ-plein) er anders uitzien. Op het plein komt een appartementengebouw met daarin ook horeca en winkels. Het KJ-plein zelf krijgt een nieuwe inrichting met beplanting, een horecapaviljoen en terrassen. Onder het plein vindt u 1 van de grootste ondergrondse fietsenstallingen van Europa. De stalling is sinds 2020 in gebruik.

Als u naar het station loopt, gaat u straks via het groen ingerichte plein onder de gebouwen via de Stadshal naar de treinperrons. In deze entree is straks ook ruimte voor horeca en kleine winkels. De entree krijgt teksten op gewelfde houten plafonds die verwijzen naar ‘Den Haag, stad van vrede en recht’.

Woontorens
De bouw van de torens start naar verwachting in oktober 2021. Het gebouw krijgt 2 torens van ongeveer 90 meter hoog. Daarin komen ongeveer 400 appartementen. Bewoners kunnen kiezen uit koop-, vrije sector huur-, en sociale huurappartementen. De woningen worden tussen de 47 m2 en 120 m2 groot. De 2 torens zijn met elkaar verbonden door een lager gedeelte, een soort ‘vallei’ tussen de torens. Hier komen groene daktuinen en een groot gemeenschappelijk terras.

De ontwikkelcombinatie Koningin Julianaplein (OCKJ) bestaande uit Amvest Development en Synchroon, ontwikkelen gezamenlijk de circa 350 woningen en de commerciële ruimten. De appartementen variëren in grootte van 47 m2 tot zo’n 200 m2. Het woonprogramma omvat zowel koopwoningen als sociale huurwoningen en markthuurwoningen. De architect van dit project is Powerhouse Company en de ontwerpvisie voor de openbare ruimte is Delva Landscape Architects.

Inrichting nieuw plein
Het KJ-plein is 1 van de stadsentrees die herkenbaar Haags moet zijn voor bewoners en bezoekers. Veel mensen komen op deze manier de stad binnen. Op het plein komt een paviljoen waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. De gemeente wil reizigers met dit plein gastvrij welkom heten in Den Haag.

Verbinding van het gebied
Het ontwerp verbindt de nieuwe woontoren op het KJ-plein, de stationshal en de Koekamp met elkaar. Dit is te zien aan de golvende bewegingen van de duinen in het ontwerp die vergelijkbaar zijn met die van de Koekamp.

De gemeente werkt samen met verschillende partners om een mooi ontwerp te maken. In het ontwerp zetten zij de mens en hun behoefte centraal. Zo ontstaat er een herkenbaar stuk stad dat aansluit bij de ‘Leidraad stadsentree Den Haag CS’.

Ondergrondse fietsenstalling
In de ondergrondse stalling onder het Koningin Julianaplein is plaats voor zo’n 8500 fietsen. Vanuit de fietsenstalling loopt u direct richting de Stationshal en de treinen of ander openbaar vervoer. Tijdens de bouw van de torens is de fietsenstalling tijdelijk dicht. In de Rijnstraat en in de Anna van Buerenstraat zijn voldoende stallingsplaatsen. Meer informatie over de fietsenstalling leest u op de pagina Ondergrondse fietsenstalling Koningin Julianaplein.